O focení - mám zrcadlovku, založím si fb stránku photography a bude ze mě fotograf. Lidi mě budou znát a vydělám si super prachy.

19. dubna 2014 v 13:40 | Michelle |  A co na to Michelle
Věřím, že nejen já se s tím setkávám čím dál častěji. Na facebooku jsou stovky stránek, které mají ve jménu slovo photography a jejich správci tam přidávají své výcvaky s vodoznakem. Zakládá si je i spousta blogerů. Vyfotí pár detailů, dají je na svůj blog, kde jim je lidi pochválí - protože to většina dělá a já si opravdu vážím toho, že mi sem chodí skvělé holky, které umí říct víc - a tak si myslí, jak jim to jde a založí si stránku. Juch.

Taky jsem byla jednou z nich. Dneska už vím, že jsem byla namyšlený pozér, myslela jsem si, jak mi jde něco, o čem jsem neměla ani páru a když se na ty staré fotky podívám, nejradši bych se propadla do země. Tehdy jsem ale neviděla, co je na těch fotkách špatně. Nepoznala jsem to. A tihle noví pozéři si to taky neuvědomují, připadá jim to super. Protože je to lepší než fotky z mobilu. Já jsem měla štěstí, potkávala jsem kritiky. Lidi, co mi řekli , že je něco špatně. A tak jsem se učila a šla dál. Jenže spousta z nich se nezlepšuje. Uběhne rok a jejich fotky jsou pořád neostré, špatně osvětlené, bez myšlenky a bez oku lichotící kompozice. Neví o fotce nic. Přečetli si, co je to iso nebo clona a tím končí.

Nehodlám prozrazovat své know-how. Není to žádná věda, akorát že nestačí jednoduše cvakat. Fotit je důležité, cvičení nás dovede k dokonalosti. Ale pokud nevíme na co se zaměřit a v čem konkrétně se procvičovat, zdokonalit se nemůžeme. Prostě fotit totiž není jeden úkon. Je to proces.

Slova o tom, že praxe dělá mistra nás vedou k tématu TFP. Krásně se o tom rozepsala už Lawiane, v tomto článku. Jak píše, pro začínající portrétisty a hezké holky nedosahující kvalit opravdových modelek (i ty některé ale fotí tfp, jen aby bylo jasno). Je to podle mě dost diskutabilní záležitost, celá tfp skupina. Teda, ta česká. U nás totiž musí všichni dělat všechno. Proto nejvíc fotostránek na facebooku (procentuálně) je z ČR. Všichni si myslí "je to super, vypadá to zábavně a zmáčknout spoušť přece není nic těžkého". Všichni puberťáci chtějí zrcadlovku, protože to vypadá "cool" a budou za hipstery (děsná móda teď, nemám to ráda) a ti starší si myslí, že se zrcadlovkou vyčarují kdoví co, protože fotky dělá foťák přece. A protože teď korporace dělají i levné srandy, čím dál víc lidí se to snaží koupit. A fotit samo.

Já si přece ty děti nafotím sám, nač platit velké peníze fotografovi za to, že jenom párkrát ťukne po spoušti a pak to stáhne do počítače? Hele, kamarád má foťák, tak mu řekneme, ať nám nafotí svatbu. Foťák má taky dobrý a navíc mu nebudeme muset platit takovou hromadu peněz!

To je česká logika. Narozdíl od západní, kde si lidi řeknou "Budu dělat to, co umím a na to, co neumím si někoho najmu, ať pak výsledek za něco stojí a ne ať se na to nedá dívat/ať se to nedá použít. Strávím nad tím moc času, nevyjde to a pak si stejně budu muset zajít za někým kdo se tím živí." Jste dobří fotografofé a chcete se tím živit? Utečte z Česka.

K tomu všemu, že u nás fotí každý druhý a tudíž je čím dál těžší sehnat si práci a nějaký slušnější kšeft, čím dál víc lidí ví právě o tfp. Takže i spousta holek má snahu nechat se nafotit zadarmo. A nejen holek. Lidi jsou čím dál oprsklejší, nechávají si tak někteří dokonce i fotit svoje módní kolekce. Což je vrchol vychcanosti, pokud vám to samozřejmě fotograf sám nenabídne. Samozřejmě jako spolupráci, ne jen pro vás. No a ti amatérští patlalové, kteří si myslí, že se z nich stanou profíci a že snad mají talent nebo co po tom chňapnou jako krokodýl po vaší noze. A tak Češi mají spoustu fotek. O kterých si myslí, že jsou hezké. Jenže ve světě jsou akorát pro smích. Oni tam vypadají blbě, upravené je to že bych se šla prohrabat až do Číny a chlubí se s tím fotograf i s modelem dost na to, aby si trhli co největší trapas.

Takže. Milí čtenáři. Pokud vás baví cvakat, ale neprožíváte věci jako expozici, kompozici, nasvícení scény, myšlenku, příběh, vhodně upravenou modelku a dospěle působící postproces, ok. Foťte, baví vás to, tak proč ne. Ale přestaněte to proboha prezentovat jako umění s © xy vodoznakem! Ušetříte si spoustu studu, až se za čas k těm superdílům vrátíte. A některým ušetříte bolest oka.

A těm, kteří to berou vážně a chtějí to někam dotáhnou přeju štěstí, trpělivost a dobré světlo :)

 

19 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Adelaine Adelaine | Web | 19. dubna 2014 v 14:34 | Reagovat

S článkem vcelku souhlasím, mám na ty FB skupiny podobný názor.

2 Seina Seina | Web | 19. dubna 2014 v 14:43 | Reagovat

Pravda pravdoucí.

3 Monika. Monika. | Web | 19. dubna 2014 v 16:16 | Reagovat

Naprosto tě chápu, znám jednu slečnu, která má zrcadlovku, v životě neměla v ruce nic jiného nebo podobného, ale založí si FB stránku, kam dává rozmazané fotky. Já osobně také ráda fotím, ale nikdy nepochopím, jak si někteří lidé u rodičů vydupou zrcadlovku, ale nevědí nic o focení a v životě neměli v ruce nějaký 'horší' foťák. Mně bylo u rodičů řečeno, že mi klidně koupí lepší foťák, než můj starý kompakt, ale chtějí vidět že mně focení opravdu baví a že umím s foťákem alespoň něco. Příjde mi že někteří lidé si řeknou, 'mám zrcadlovku, když něco vyfotím, je jedno jak to vypadá, hlavně že je za tím rozmazaný pozadí'. Tohle mi naprosto vadí. Také se mi líbí, když holka zveřejní na ask.fm svoji "fotku" s tím že jí hrozně baví fotit, ale fotka je vyfocená mobilem, rozmazaná, ale ji to nevadí, vždyť ji za dva dny dovezou novou zrcadlovku za 15 tisíc a žádá o názory. Když jsem ji napsala že fotka je jednoduchá, nemá žádné kouzlo, je rozmazaná a celá zalitá sluncem, bylo mi řečeno že já taky neumím fotit, tak ať se o to nestarám. Spolužák zase dostal zrcadlovku za 12 tisíc, jen protože jeho matka také ráda 'fotí', ale fotky které vyfotí jsou vysoce nekvalitní. Je to hrozně divné a nepřestává mně udivovat dnešní svět.

4 Monika. Monika. | Web | 19. dubna 2014 v 16:17 | Reagovat

[3]: PS: Omlouvám se, trochu více jsem se rozepsala, ale potřebovala jsem ze sebe to rozhořčení dostat.

5 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 19. dubna 2014 v 16:46 | Reagovat

Všechno se nedá nacpat do zlatého řezu.
Focení je především o radosti.
Někdo si hraje se světlem, někomu stačí konstatovaní, že ta žlutá skvrna vzadu je tetička Emílie a že jí to sluší.
A je jedno jestli sčítáš 1 + 1 na kuličkovém počitadle nebo na sálovém kompjůtru.

6 Leri Goodness Leri Goodness | E-mail | Web | 19. dubna 2014 v 17:14 | Reagovat

Skvělá fotografie, tvoji fb stránku velice ráda navštívím! :))

7 lady Lianna Ellusive lady Lianna Ellusive | E-mail | Web | 19. dubna 2014 v 20:40 | Reagovat

Zátiší na fotce se mi líbí. Facebook nemám:-)

8 Creencia Creencia | Web | 20. dubna 2014 v 14:01 | Reagovat

Se spoustou věcí, co jsi napsala, souhlasím. Člověk by měl dělat věci pořádně. Na druhou stranu ale chápu, že si ti jedinci založí FB stránku s fotkama, protože se chtějí prezentovat a člověk nějak začít musí. A třeba právě skrz tu stránku narazí na nějakého zkušenějšího fotografa, který mu bude mentorem. Pokud to člověka baví a chce v  tom pokračovat, tak proč ne... :)
Ale ti 13letí děti se zrcadlovkou od rodičů je samostatná kapitola...
A také je na spotřebiteli, co zvolí za služby.. jestli kvalitu nebo raději ušetří, ale to bohužel neovlivníš.. :)

9 jessamine-rose jessamine-rose | Web | 20. dubna 2014 v 17:52 | Reagovat

krásne a pravdivo napísané! :) U mňa na fb mám len dve dievčatá, ktoré to s fotením myslia vážne. Jednou z nich je aj tvoja stránka. To druhé dievča fotografovanie a foto naozaj študuje.... nikdy by som si nedovolila prezentovať niečo čo naozaj na 100% neovládam a nie som si tým úplne istá. Ale niektorým to problém nerobí a tak vzniká to, čo si práve napísala.... a mimochodom neplatí to len pre Čechy, toto isté dokážu aj Slováci :)

10 Teeda Teeda | Web | 21. dubna 2014 v 11:03 | Reagovat

Tak těm skupinám na fb se taky občas dost zasměju. Ještě když to lajkuje někdo z mých známých, tak se chytám za hlavu a křičím "PROČ!". :D
Na druhou stranu, každej má právo na to, držet v ruce foťák a snažit se. A každej si taky musí projít tím obdobím na které se pak bude ohlížet a zavrtávat hanbou hlavu do země. Tak to prostě na světě chodí. Třeba o tobě kdysi taky někdo takhle uvažoval. Než člověk dospěje a něco si uvědomí, často to trvá...

11 m. m. | E-mail | Web | 21. dubna 2014 v 15:11 | Reagovat

True story, když vidím, jak si zase další z mých kamarádů založil XY Photography, protáčím panenky. Naštěstí to většina z nich fakt umí, ale stejně ve mně ten název vzbuzuje pocit naprostého pozérství, protože to tak má každej blbec s trochu lepším foťákem.

12 Marillee Marillee | E-mail | Web | 23. dubna 2014 v 20:21 | Reagovat

Tak já jsem asi hrozný prasák, protože fotím iPadem :D Néé - já na zrcadlovku opravdu nemám peníze, nejlepší foťák, co byl doma, byl starej dobrej olympus s automatikou a ničím jiným. Navíc to mám spíš jako "HELE, TO ZKUSÍM ZACHYTIT, NEŽ TO ZMIZÍ!" - jako momentky :)
A taky to teď všude vidím, holky a klucí se zrcadlovkami, tahaj to všude, fotí kdesi cosi a vyleze z toho fotka, za kterou bych se aj já styděla. Není lehké vystihnout pointu fotky :)
A ten medailonek je opravdu nádherný.

13 Marillee Marillee | E-mail | Web | 23. dubna 2014 v 20:22 | Reagovat

Jóó, málem bych zapomněla - co je to TFP?

14 Houp Houp | Web | 26. dubna 2014 v 19:22 | Reagovat

Skvělá úvaha, zamyšlení. Myslím, že ta tvoje slova se netýkají pouze pozerů kolem fotek. Vztahuje se to na všechno. Je jasné, že člověk nespadne už s talentem na zem, že musí zkoušet, objevovat, dělat chyby s tím, že si myslí, že to nemá chybičku a že je to krásné. :) Já když se ohlédnu už jenom na měsíc starou práci, chtěla bych si dát přes držku. A tak si najdu chyby a poučím se z toho.¨
Nemám nic proti focení, je to koníček a je příjemné mít momentky a zážitky navždy zdokumentované, ale co je moc to je příliš. A jak si napsala, jsou případy kdy je lepší si najmout někoho kdo to umí. :)
Tobě držím palce, aby ses v tom světě uživila, když se dnes skoro každý považuje za fotografa (já mezi ně nepatřím, fotit neumím a ani mě to moc nebere když vidím co za divný fotky z toho vyjde a taky jsem ten typ co si rád zážitky užívá bez   fotáku nebo mobilu v ruce. :D

15 Magdaléna Magdaléna | Web | 27. dubna 2014 v 19:33 | Reagovat

:) Dost se mi líbí, co jsi napsala, nicméně...
Sama fotím vše na blog mobilem. Je to znát, se zrcadlovkou by moje jídlo vypadalo líp, ale holt prostě momentálně nemám přes 10 tisíc na takovou srandu. Ale to než k vysvětlení mé pozice.
Když na FB vidím podobné stránky, většinou mě to překvapí. Mám ráda stránky dvou kamarádek, které se fotografii opravdu věnují a já jako amatér jejich výcvaky shledávám hezké. Nechala bych se od nich nafotit a dokonce bych jim to i zaplatila :) Na druhou stranu tu jsou lidé, co mají opravdu jen ten foťák.
Na jednu stranu je pravda, že to občas přeháníme, že považujeme naše výtvory za něco světoborného. Na druhou stranu někdo to třeba nechce považovat za živnost, za svůj středobod. Někdo třeba nedospěje do té fáze, že si uvědomí, co dělá špatně. A bude to prostě dělat nedokonale, ale rád. I to je cesta :) Otázka je, jestli na to orpavdu potřebuje stránky "xxx photography" :)

16 Sophii Sophii | E-mail | Web | 27. dubna 2014 v 23:14 | Reagovat

Hold, to je povaha Čechů. Ti hledí vždycky především na to, kde ušetřit a kvalitu taky zrovna neřeší a myslí si při tom, že jsou pupek světa. Samozřejmě jsou i vyjímky ale těch zas tak moc není.

A to zátiší na konci je povedené :)

17 slečna Pé slečna Pé | Web | 29. dubna 2014 v 13:00 | Reagovat

naprosto souhlasím :) nedávno jsem se o tom s někým bavila, nesnáším ty rádoby lidi co si u rodičů vydupou zrdcadlovku a dělají ze sebe umělce. Je to teď šílený boom. Na fotky koukám jako laik, takže tam třeba nevidím to co vidíš ty. Samozdřejmě tito lidé se potřebují nějak prezentovat a je hlavně na nich jaký mají přístup k focení, jak se chovají ke klientům a jaké mají portfolio. Já jsem si takhle objednala před dvěma lety fotografku na svatbu mé tedy, měl to být svatební dar, s fotkama jsem nebyla vůbec spokojená. Slečna si neuměla focení vůbec zorganizovat a měla jsem pocit, že si snad zkouší jen profily na foťáku... no hrůza

18 slečna Pé slečna Pé | Web | 29. dubna 2014 v 13:01 | Reagovat

*mé tety

19 Ludmilita Ludmilita | Web | 2. května 2014 v 15:22 | Reagovat

Ja sa tak cítim. Neviem sa toho zbaviť ale proste sa cítim ako pózerka. Mám na facebooku fanstránku na môj blog, ale fotky tam nedávam. Necítim sa na to nejako vyspelo ani nič také... a práve pre to chápem, že naozaj sa uživiť s fotografiou nedá. Našla som aj stránku, kde má Photography slečna dokonca aj žltý dátum na fotkách:
https://www.facebook.com/AdrikaPhotography?fref=ts

to mi už fakt nedalo.
Ale ak mám pravdu povedať, fotenie ma baví, nejako som si k nemu našla cestu, ale odrádza ma toto všetko od neho. Nechcem, aby ma brali len ako tú násťročnú čo má ako ďalší človek zrkadlovku. Nenávidím to.

20 Tess Tess | Web | 3. května 2014 v 18:54 | Reagovat

Hlavně miluji malé slečny které dostali od rodičů drahou zrcadlovku a ihned si s ní fotí fotky na slavný facebook, kde špulí jak kačeny pusu ale to, jaký má účel ten foťák a funkce je jím někde :D

Jina tě taky chápu znám slečny co se takhle snaží prorazit na fb že si někdo všimne jejich fotek ale podařilo se to opravdu asi jen jedné, tady jde spíše o tu originalitu a vášeň, né ty prachy, někteří i když to fotí zrcadlovkou jde poznat že to jsou amatérské snímky, což je škoda.. těch co na to talent mají a nemají proto prostředky.

21 Miloš Miloš | Web | 13. května 2014 v 10:29 | Reagovat

Z článku je cítit určité rozladění, že "je čím dál těžší sehnat si práci a nějaký slušnější kšeft".

Já jsem také dost alergický, když vidím na blozích u fotek vodoznak, copyright a různá varování, že je zakázáno cokoliv kopírovat, jako kdyby někdo o tyto úrovní často velmi pochybné fotografie nebo literární výlevy mohl mít zájem.

Na druhé straně ale tomu, že každý fotografuje, se nedivím. Je to celkem dostupné a většina z nás si žádné iluze o umělecké úrovni nedělá a stačí ji fotky, které jen dokumentují, kde byli a co viděli. Alespoň mně to stačí, a to bez vodoznaku a (c).
Když jedu v autě nebo na lyžařském svahu, také nemusím být mistr světa.

22 Mionet Mionet | 13. května 2014 v 10:43 | Reagovat

Naprosto souhlasím, sice se za fotografa nepovažuji spíše tak za nadšence. Bohužel v dnešní době je to co jsi napsala krutá realita, ale ještě horší je rozmach kradení fotografií takže ani mě nezbývá nic jiného než dát dolu alespoň malinký podpis..

23 Proby Proby | Web | 13. května 2014 v 11:06 | Reagovat

Uznávám, že bych taky ráda zrcadlovku a fotit, ale pro sebe, proto, že mě to baví, ale nepotřebuju se někde zviditelňovat...
Každopádně je myslím jedno základní pravidlo focení:

Pokud fotka zobrazuje důvod, proč jsi ji fotil, ať už tě zaujalo cokoliv - fotíš správně :))

24 Proby Proby | Web | 13. května 2014 v 11:08 | Reagovat

Mimochodem, máš krásné fotky :))

25 Angie. Angie. | Web | 13. května 2014 v 11:42 | Reagovat

Nemyslím si, že je to jen česká logika, ale máš pravdu no. Já miluju focení, ale nejsem žádnej pozér, nemyslím si, že bych byla nějak extrémně úchvatná, líbí se mi některé fotky a lidé mi je sem tam chválí, ale nemám čas na to se pořádně učit. Chodím a fotím, to je můj proces. Můj učitel na výtvarku mi na gymplu hodně pomáhal tím, že moje fotky kritizoval nebo chválil a hlavně mě hrozně podporoval a pořád mi říkal, jak je vidět, že mám na to oko. A myslím, že to oko mít je prostě důležité. Vědět, jak udělat správnou kompozici. Ne jenom koupit si zrcadlovku a mačkat spoušť kdykoliv to jde. Chce to nějakou přípravu, nějakou průpravu... a ano, tím cvakáním všude možně to začíná, ale člověk se musí propracovat dál. Jenže to spousta lidí nedělá. Myslí si, kdo ví jak nejsou úžasní po pár udělaných snímcích.
Začla jsem teď fotit na film, protože digitál mám rozbitý a nemůžu se dokopat k tomu, ho dát opravit (= nemám na to momentálně peníze) a upřímně musím říct, že miluju ten pocit, že nevím, co z toho vyleze, že hned nevidím výsledek a že se musím zamyslet nad tím, co chci fotit, než to skutečně udělám. Každou věc jen jednou. Člověk pak nemá miliardu fotek. Ano, samozřejmě, foťák je důležitý, ale když člověk ví, jak na to, stačí mu na pěkné fotky kompakt.
Ale na deviantartu si vodoznak dávám, ne proto, že bych si myslela, že jsou moje fotky nějak úchvatné a hodné úspěchu, ale prostě proto, že už se mi stalo, že je pak někdo vydával za své a i když je moje práce špatná :D tak nesnáším, když ji někdo vydává za svou a prachsprostě ji ukradne.
Clonu.. tu neřeším. Protože to neumím. Jsem fotograf amatér a jsem amatérem ráda. Fotím, protože mě to baví, ne proto, že se tím chci živit. Chtěla jsem studovat fotografii, ale je těžké se někam dostat. Nemám peníze na kurzy a neznám lidi, kteří by mi pořádně poradili, co a jak s mým foťákem. A tak fotím, co vidím a vyhovuje mi to. Ale pozéři, kteří si hned zakládají FB stránky mě také rozčilují. Když pak vidím jejich fotky, chytám se za hlavu a říkám si, co to má být? O upravených modelkách pomlčím, já radši fotím život, jaký je, ne nastajlované holčiny, pokud mě nějaká kamarádka nepoprosí o profilovku... ale když chce být člověk profíkem, musí dělat všechno to, cos tu vyjmenovala a naprosto s tebou souhlasím ve všem. Kromě té české mentality :D Myslím, že tady na východě je to podobné  i v okolních zemích :D Ale tak to je detail.

26 Broskvička Broskvička | Web | 13. května 2014 v 13:19 | Reagovat

Je to pravda, co píšeš. Já osobně jsem začala fotit před 31 lety tátovým foťákem z první poloviny šedesátých let. Teprve, když jsem našim dokázala, že mě focení baví a fotky nejsou jen rozmazané fleky na fotopapíru, dostala jsem k osmnáctinám foťák zn. Zenit. Když jsem si před dvěma lety koupila digitál, tak mě sice těší,že to, co vyfotím, vidím hned, ale nějak to není pořád ono. Občas něco nacpu na blog, ale sama dobře vím, že je to vlastně pro mou radost, než pro umění. A ani mě už tolik fotit nebaví, protože foťák, který dělá skoro všechno za mě, není nic moc. Na drahý nemám, tak se musím spokojit s tím málem, co mi můj foťáček zachytí.

27 Dominique55 Dominique55 | E-mail | Web | 13. května 2014 v 13:24 | Reagovat

No ono spíš jde o to, že dneska může opravdu fotit skoro každý a tak toho taky využívá, proč taky né, když je taková možnost? To co se komu líbí a co se komu nelíbí je ryze subjektivní názor. Ale podle mě opravdu umí fotit všichni ti, kteří mají byť jen trochu uměleckou duši, pak už to jde totiž samo...Rozhodně k focení nepotřebuji vědět teorii, stačí že mám dobrý zrak, umím porovnat co se líbí mě a co se líbí ostatním a jsem vnímavější a všímavější ke svému okolí. Taky je to i o tom mít na to věci a mít na to si pořídit či vyrobit to co mě napadne, že by bylo dobré a pěkné na té fotce mít.  Víc podle mě netřeba, protože když tohle máš, tak pak už je jedno jaký ten foťák v ruce držíš a jestli ho drží amatér nebo profesionál. Mluvím sama z vlastní zkušenosti a fakt vím, že když tohle nechybí, tak je focení sranda a brnkačka. Měla jsem kamarádku, která fotila s mobilem tisíckrát hezčí fotky, než kdejaký profesionál se zrcadlovkou a to jen proto, že byla extrémně všímavá...Nic víc k tomu opravdu nepotřebovala, pouze svůj dar zhůry....Když sama vím, jak mi to na fotce sluší a jak né a že jsem schopná vytvořit stejné fotky jako profesionál, pokud k tomu mám stejné podmínky, tak proč bych k tomu fotografovi chodila?To se mi zdá opravdu zbytečné...Navíc někteří fotografové jsou nevrlí, nepříjemní pořád jen mentorují a nevědí co je to momentka, takové focení si opravdu neužijí, například tak jako se svou kamarádkou...Protože každá umělecká činnost by víc než pro prachy, měla být dělána pro zábavu a pro to, že dělá dotyčného šťastným. Co už se mi zdá, ale přehnané je když se amatér hraje na profesionála v tom, že ty fotky chce zaplatit, sám vybrat, upravit a diktovat druhému kterou smí a nesmí zveřejnit s jeho jménem....To se mi ostatně nelíbí ani u profesionálů, protože si myslím, že se u toho velice zapomíná na modelku. Modelka do focení má taky co hodně mluvit, pakliže si to focení zaplatí...Je to přeci jen zákazník a když se jí to nějak nelíbí, tak by se toho měl fotograf držet, nebo alespoň najít nějaký společný kompromis. Protože pak je modelka jen strojem a nástrojem se kterým se nesdílí a nespolupracuje.

28 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 13. května 2014 v 14:03 | Reagovat

Och můj bože ano! Konečně se to někdo nebojí to říct a napsat tak, jak to je. Já sice fotku nestuduju ale pohybuju se v tom prostředí a znám spoustu lidí, co focení berou vážně a studujou ho. Jsem od nich už natolik naočkovaná, že z těhlech pseudofotografů se mi chce blejt. Přijde mi to skutečně směšný, když si všichni zakládaji ty stránky se svym jménem a u toho "photography"...

29 Monii. Monii. | Web | 13. května 2014 v 14:03 | Reagovat

Já třeba fotím, protože mě to baví. Nechci bejt nějaká profesionální fotografka, ikdyž by to nebylo k zahození. Ale to je právě to - v ČR fotí každý druhý. Žádnou FB stránku nemám a mít nebudu. Když už něco vyfotím, dám to na blog a nijak se tím nechlubím. Jen prostě, ty fotky chci někam zveřejnit. Taktéž nemám žádnou zrcadlovku, fotím si Lumixem fz150 a stačí mi to. Fotky jsou vcelku hezký, tak proč zrcadlovku, když ten foťák vytáhnu stejně jednou za měsíc.

30 Olja:) Olja:) | Web | 13. května 2014 v 14:17 | Reagovat

Vážně dobře jsi to napsala :) já mám 8 let starý foťák který fotí opravdu příšerně asi podobnou kvalitou jako můj telefon. Občas mám chuť si jít třeba něco vyfotit ale to si nechávám tak jako pro sebe nebo to spíš hodím do článku na blogu jenom jako fotku k tomu článku. Vím,že fotit neumím protože na to nemám ty nápady atd. Proto si fotím pro radost ale znám bohužel hodně lidí,co si myslí jací jsou fotografové a přitom je strašný :D

31 Raina Raina | Web | 13. května 2014 v 14:23 | Reagovat

Ano, musím souhlasit. To, že si děti vydupou od svých rodičů zrcadlovku na to, aby se potom mohli vyfotit s jejich kamarády je poněkud zarážející.
A pokud si nepřejí fotit svou maličkost, stačí, když půjdou ven a vyfotí přiblíženou květinu. Hned si budou říkat, jaké fotí "makro" fotky, hodí to na internet a budou doufat, že se nad jejich počiny budou rozplývat stovky lidí.

32 Baruš Baruš | E-mail | Web | 13. května 2014 v 14:28 | Reagovat

Souhlasím s tebou. V dnešní době si hrozně moc lidí myslí, že když mají zrcadlovku, tk jsou úžasní fotografové a jejich fotky jsou dokonalé. Jenže tohle není o foťáku. I starým mobilem se dá udělat tisíckrát lepší fotka než udělá někdo se zrcadlovkou.
Ale na druhou stranu nevím, co by sis pomyslela o mně. Nemyslím si, že by moje fotky byly něco nadprůměrného a že by byly bezchybné. Fotím proto, že mě to baví a opravdu nechci, aby se z tohoto mého koníčku stalo povolání.

33 Takara Takara | Web | 13. května 2014 v 14:52 | Reagovat

FB nemám, takže tohle mě netrápí, jinak v Japanu má každý druhý fotografický blog a bere se to jako zájem. Zde je příklad jednoho takového: http://datgo.exblog.jp/ (pozn. blog není můj, takto fotí můj manžel) zda jde o kvalitu či ne to si každý názor udělá sám...někdo má talent a jiný ne, ale jsem si jistá, že většina lidí si zakládá stránky na FB či blogy, protože je to baví a na tom nevidím nic zlého... a pokud se jim povede prosadit, tak tím líp...pokud ne, tak to nebude překvapení, protože konkurence je veliká...Umění stejně posoudí druzí...A propo ty pochvalné komenty můžou být myšleny opravdově, nikde není psáno, že všem se musí líbit to samé, tak to na světě nechodí...

34 Amia Amia | E-mail | Web | 13. května 2014 v 15:21 | Reagovat

Takže žádný Čech neumí fotit. Hm...
Když už jsi u toho pozérství a profesionalitě, tak si třeba zkus zjistit jak to chodí mimo hranice naší země a pak můžeš objektivně hodnotit, jestli je něco ,,typicky nějaké". V tomhle případě české.

Nechci tě urazit, ale už mě vážně štvou lidi co si o jiných zemích dělají názor jen podle toho, jak jsou ty země ztvárněny ve filmu (popřípadě politiky, kteří přece nepomluví vlastní zemi).
Moje skupina lidí, která podle mě nemá pravdu a nemám ji ráda :)
Aneb, právě založením stránek a chybami typu ,,kamarád má foťák" se člověk naučí doopravdy fotit. A když ne, však ono se to ve vyšších levelech vytříbí.
Cvičení dělá mistra

35 Bou Bou | Web | 13. května 2014 v 15:39 | Reagovat

Já fotím, ale rozhodně to nechci nikde vystavovat. Ze mě určitě nebude nějaká profesionální fotografka, fotím, protože mě to baví a je mi jedno, že s emi nějkaá fotka občas nepovede, prostě chodím a to co se mi líbí si vyfotím.

36 Andy Andy | E-mail | Web | 13. května 2014 v 16:06 | Reagovat

pravda pravdoucí. už mě rozčiluje jak mi na facebooku furt lítaj nabídky ať "lajknu" nějakou 'Photography' stránku, když tam je 5 fotek, co stojej za uplný kulový. Ne díky.
Taky jsem měla snahu fotit, když jsem byla mladší. Bavilo mě to a chtěla jsem to studovat. Bohužel moje rodina neměla finance na lepší foťák, tak jsem to vzdala a skončila jsem na klasický obchodce. Bez vize ale bez iluzí.
No co.

37 od-berusy od-berusy | E-mail | Web | 13. května 2014 v 16:07 | Reagovat

Tohle je přesně věc, nad kterou se pozastavuji každý den! Už mě to začíná s*át, jak každý kdo má foťák, si hraje na velkého fotografa. TFP je samozřejmě diskuze na dlouho, já třeba TFP fotím, jako neprofesionální modelka, abych si rozšířila portfolio a později z toho bylo něco víc. Už teď jsem se díky TFP dostala k zajímavým projektům. No a foťák si chci pořídit taky. Focení mě vždycky strašně bavilo, tak se chci učit a zkoušet. Ale co si myslím, je, že člověk na to musí mít určitý talent a cit. Lidi bez vkusu a kýčaři budou mít vždycky fotky špatné. Tož ták :))

38 K. K. | E-mail | Web | 13. května 2014 v 16:47 | Reagovat

Pamatuji si, jak jsem hodila na nějakou diskuzi o focení 2-3 výcvaky (bylo mi asi 13) a čekala famfáry... Sjeli mě jak malýho parchanta, že se doteď stydím, když si na to vzpomenu...

Fotím ráda, i když poslední dobou ne tak často. Zrcadlovku jsem si pořídila "z druhé ruky". Sem tam se zadaří a nějaká fotka se mi líbí. Za rok se mi třeba líbit přestane, třeba se mi povede nějaká lepší. Baví mě to, ale nikdy jsem se za žádného profi fotografa nepovažovala (a nikdy nebudu, tuto profesi nechám povolanějším) a občas mě dost zaráží, když vidím, jak jsou někteří cvakálisti plní sebevědomí. Mám v přátelích slečnu, která mi tenkrát každý den psala o rady, jak fotit. Co jsem věděla jsem ji zodpověděla, ostatní jsem ji někde vyhledala... Koupila si zrcadlovku a už má plnej FB "portrétů". Portrétů, které by soudný člověk smazal už ve foťáku... Další slečna si natáhla v obýváku zmuchlané prostěradlo, nacvakala pár fotek modelky, které pak vzala v grafickém programu obličej žehličkou, takže vypadala jak vosková figurína. A děsně se urazila, když ji focená řekla, že ty fotky jsou děsný... Proč by byly, když má dobrej foťák, že!

Ať si ty fotky klidně zveřejňují. Ale ať napíšou "buducí photography" a nemažou konstruktivní kritiku... Pak by to mohlo mít i nějaký smysl.

39 PaPája PaPája | Web | 13. května 2014 v 16:53 | Reagovat

Mě osobně ani nevadí, když má na facebooku stránku s fotkami. Když se mi stránka nelíbí, ignoruju to. Spíš mi vadí ta věc, že ten člověk pořádně nikdy nefotil ani obyčejným digitálem a hned si hraje na fotografa jenom proto, že má "zrcadlo". Zastávám ten názor, že pěkná kvalitní fotka jde zachytit i jednodušším aparátem než je zrcadlovka, ačkoliv nebudu zapírat, že jednom bych tenhle skvost chtěla taky držet v ruce:-), ale to jen a pouze v případě, že se na to budu cítit dostatečně připravená, abych si nepřipadala tak trapně, jako jsou ty holky v mých očích.

Každopádně, pak to jde ruku v ruce. Tihle "fotografové" mají fb stránky a jestli ty se v tom pohybuješ a vyznáš se, pak chápu tvoje naštvání. :-)

40 Em Zet Em Zet | E-mail | Web | 13. května 2014 v 17:02 | Reagovat

O focení toho moc nevím, to protože mě to nebaví, nemám ani nijak dobrý foťák, jen starší obyčejný digitální a občas fotím cumulonimby, když mám štěstí a objeví se. :D Třeba dnes jsem štěstí měla. :D
Nicméně se hrozně ráda fotím jakoby jako "modelka", ale jen proto, že mě to baví. Fotky ukážu mámě, přítelovi a dám je na blog, ale to je asi tak všechno. :D Prostě mě vážně baví skotačit před foťákem a vymýšlet různé pózy a jak se otočit a jak se zatvářit. :D
Právě mám kamarádku, co děsně ráda fotí a jednou se tím chce živit; a ona mě taky moc ráda fotí, a tak se dobře doplňujeme. Ona ráda fotí a já SE ráda fotím. :) :D

41 avant-garde avant-garde | E-mail | Web | 13. května 2014 v 17:41 | Reagovat

Čtu čtu, a pak narazím na fotku na konci s tím podpisem, to je snad naschvál nebo je to čistě náznak sarkasmu?

42 Wlcky Wlcky | E-mail | Web | 13. května 2014 v 18:09 | Reagovat

Je srandovní, že zrovna dneska jsme se o tom bavili s kamarádkama ve škole :D Fotek je moc a každý druhý s foťákem se vydává za fotografa.
Popravdě já o focení skoro nic nevím. O kompozicích a takovýhle věcech vím z výtvarky, ale to je všechno. Můj (ne úplně můj) foťák se rozpadá a focení s ním je jako hádat se s flašinetem. Když chci vzpomínku, stačí to rozmazané něco co mi vytvoří mobil (a nebo kamarádka, která se o focení zajímá). Zdá se mi, že můj táta si hraje na velkýho fotografa, ale nemyslím že by o těhle věcech moc věděl...
Jinak mi focení připadá krásný, když to člověk umí. Těm fotkám na fb se člověk často jenom zasměje.
Prostě "focení" a focení je úplně něco jiného.

43 Roz Roz | Web | 13. května 2014 v 18:35 | Reagovat

Já sama focení zbožňuju.
Fotím už třetím, nebo čtvrtým rokem.
Druhým rokem chodím do fotografického kroužku.
Lidi mi fotky chválí, ale já vím, že je stále ještě co zlepšovat.
Celou dobu fotím jen na kompakt, takže vím, že to všechno není jen o foťáku.
Naši mi zrcadlovku slibují už rok a půl za dobré známky (nejsem bůhvíjak dobrej student) a protože si ještě nevydělávám, nemůžu si ji koupit sama. O to větší pro mě ale bude mít hodnotu až ji jednou dostanu (nebo možná spíš až si ji jednou koupím).

44 MaddyHarry MaddyHarry | Web | 13. května 2014 v 18:56 | Reagovat

Ať si lidé fotí, mě to také baví ale nefotím :D ironie, že?
Mě víc třeba štve, když na FB někdo začne s něčím originálním co se chytne a pak v tom ostatní pokračují a napodobují to a postrádá to originalitu a především to nikdo neudělá tak dobře/kvalitně jako originál.

45 famoznisvetmody famoznisvetmody | Web | 13. května 2014 v 19:11 | Reagovat

Ahoj :D potřebuju poradit♥ Jsem na blogu.cz nová a potřebuju poradit co dát za tapetku (je to modni blog) Navštívíš? Prosíím

46 Karolína Karolína | 13. května 2014 v 19:31 | Reagovat

Musím s tebou souhlasit. Fotograf není ten, kdo jeden den vyjde ven a vyfotí kytku. Je to o čekání na úsvit, o trpělivosti, když fouká vítr a hlavně o nápadu.

47 Gally Gally | Web | 13. května 2014 v 19:58 | Reagovat

Mám kompakt, facebookovou stránku. Možná jsem jeden z těch módistů. Příjde mi, ale, že moje fotky jsou v rámci možností pškné. Vadí mi, že má kompakt automat a chtěla bych zrcadlovku, kvůli možnosti manuálního ovládání, i když to chce cvik.
Ale musím s tebou souhlasit, že máš pravdu :-)

48 PM PM | Web | 13. května 2014 v 20:34 | Reagovat

To je jedna třída. Podstupeň pod fotografy je taky skupina koloristů, kteří "nějakost"  svých povětšinou nijakých portrétů/reportáží zakládají na tom, že fotografii prostě přeupraví a přikrášlí za pomocí barviček v postprodukci.
Západy slunce. Happy vyretušované ksichty. Jalové svatební fotografie. Ano, za to lidi platí peníze, toto lidičky mají rádi...

49 NRGy NRGy | 14. května 2014 v 2:47 | Reagovat

Aha, takže kritizuješ, "hejtuješ" a celkově ti irituje nastalá situace, ale že bys s tím něco udělala, to ne.
Přirozeně, vždyť je jednodušší jen sedět, kydat hnůj a házet špínu, než pomoct.
Tvůj omezený a zkreslený názor ohledně fotografů v cizině a poměrů, které za hranicemi vládnou, netřeba komentovat, už to udělali jiní.

50 King Rucola King Rucola | E-mail | Web | 14. května 2014 v 6:13 | Reagovat

Fotografovaniu absolutne nerozumiem. Ja som z iného "brehu", ja som sa musel učiť kresliť a malovať. Nekôr, keď ešte bohužiaľ neboli na to počítače a bolo to trápenie ľudských zvierat, aj rysovať. Pre mňa je fotografia prostriedok zázamu, zaistenie stôp, Spurensicherung. Nikdy som nepochopil a asi ani nepochopím, v čom sa líši veľký a dobrý fotograf od laika, než tým, že má profesionálne vybavenie a je v správnu chviľu na správnom mieste. Slepý by nemal z nich byť ani jeden, pretože by tak kompozíciu a možno ani tú techniku asi nezvládol. Ale prečo musel môj synovec štyri roky na umeleckej priemyslovke študovať fotografiu, nepochopím. Vôbec nič tu nechápem, ale fotím s o to väčšou vášňou, o čo menej sa o to fotografovanie musím starať. Ach čo! Škoda reči. Keď som musel dokumentovať veci pre jeden katalog, tak som mal k dispozícíí profíka. Ten mi povedal, že fotený predmet do katalógu by podľa možnosti nemal vrhať na obraze tiene. Tak sme sa potom z čistej recesie zhodli a volali našu šéfku "Frau ohne Schatten", netušiac, prečo sa táto ináč milá dáma na to urážala. (Dnes ju už chápem...čitateľ tiež?) Otázky nad otázky a nikde odpovede!

51 Bonnie Galactic Bonnie Galactic | E-mail | Web | 14. května 2014 v 8:45 | Reagovat

Víš co? To je jako kdyby sis stěžovala, že dneska každej druhej kouká na TV nebo čte knížky. Prostě je to koníček jako každej jinej. Každej si chce uchovat svý vzpomínky v podobě fotek. Tak jim to neber. Vodoznak si můžu dát na cokoliv chci, protože tím značím že daná fotka je moje, mám na ní autorská práva a není volně k užívání....

A nejde o českou logiku, jde o to, že jsme takový, že umíme spoustu věcí, to za prvé a za druhé, žijeme v tak podělaným státě, že na to, aby jsme si někoho najali, peníze nemáme.

Tečka.

52 Dominique55 Dominique55 | E-mail | Web | 14. května 2014 v 11:49 | Reagovat

[51]:Týjo, lepší koment jsem tady ještě nečetla! Ja bych ještě dodala, že je to jako kdyby se stěžovala i na to, že spoustu lidí kreslí, maluje a pak to dává ukázat veřejnosti, protože třebas chce znát jejich názor atd...Taky se to někomu nemusí líbit, ale každý má svůj styl...

53 Majklice†Světice Majklice†Světice | Web | 14. května 2014 v 11:59 | Reagovat

O focení sama nic moc nevím, ale hrozně mi vadí ty přespříliš upravené fotky, jako kdyby se už dnešní fotografové bez PhotoShopu nedokázali obejít. Jednou jsem dělala "modelku" pro kamarádčinu kolekci, fotil nás nějaký rádoby profík, ale výsledné fotky byly tak přehnaně vyretušované, že všechny modelky vypadaly jako plastové figuríny. Samozřejmě, že má stránku na FB :D

54 Jehně Jehně | E-mail | Web | 14. května 2014 v 12:36 | Reagovat

Přesně tohle jsme řešili s jedním známým včera kvůli básním - jak jinak než na fb. Je to jev, co se dá zobecnit na všechno umění - kresbu, malbu, fotky, básně, prózu... Ono stránky na fb, kam postuješ svoje výtvory jsou na jednu stranu dobré, pokud máš mozek a sneseš kritiku. Ale když někomu k básni napíšeš "Nech poslední verš a zbytek škrtni." a on odepíše "Ne, děkuji.", tak i kdyby ten první neměl stokrát pravdu, tak se o tom alespoň ujistím a nežiju dál svůj sen, kde jsou moje díla dokonalá.

Achjo, nějak jsem se naštvala, pardon :D Dík za článek, lidi by měli dostávat facky.

Jinak ano, taky píšu sračky a je mi to jedno, jsou lidi, kterým se to líbí a to je mi taky jedno, ale na žádný literární servery se necpu a nechávám to v temném koutě svýho blogu, kam stejně nikdo nechodí.

55 Michelle Michelle | Web | 14. května 2014 v 13:02 | Reagovat

[54]: díky :D
Já jen, ke všem. Ono titulek na úvodní stránce dává celému článku trochu jiný nádech, než jak jsem to myslela. Všechno se snažím brát s nadhledem, občas se nad tím vzteknu, ale žíly mi to netrhá. A taky vím, že máme každý své mouchy, jen ti lidi, co jsou po pár štěcích přesvědčení, o svém umu... a jak píše Jehně, nedovedou vzít konstruktivní kritiku. Ti mě dostávají :)
Jinak děkuju všem za názory a komentáře, tohle množství mě překvapilo :)

56 Poison Pill Poison Pill | Web | 14. května 2014 v 13:12 | Reagovat

Znám tragédy, ale i fotografy, kteří jsou šikovní a makají na sobě. Lidí co se "zajímají" o focení, těch budou vždy mraky, ale nejlepší vyniknou, o to bych se nebála. ;)

57 ones ones | 14. května 2014 v 14:04 | Reagovat

Konečně to někdo napsal.

58 Olča Olča | 14. května 2014 v 15:01 | Reagovat

Ahoj, tvůj článek mně zaujal, ale na druhou stranu nemohu se vším souhlasit. Sama zvažuji, že si založím stránku se svojí tvorbou. Studuji grafickou školu, fotím, natáčím a vytvářím grafiku v pc. Možná se chci i pochlubit, vidět, co se komu líbí atd. Ale hlavně, hlavně chci slyšet kritiku na svoje výtvory. Zajímá mně to. Čtyři roky jsem ukazovala tvorbu jen svým kamarádkám. Každá má jiný názor, každému se líbí něco jiného, ale v mešině a bez kritiky ostatních ať už zkušených nebo nezkušených lidí, se člověk sám nikam nevyhoupne. Často nemůžeme sami vidět ty chyby, které děláme, proto je také děláme, přijdeme na ně se sbíráním zkušeností, s vlastním vývojem osobnosti (jak už tu někdo psal, za měsím se nám náš výtvor, na který jsme skládali ody, už nelíbí. Ale ten největší kritik byla a vždycky bude společnost kolem nás. Vidím to, chci udělat plakát, ale většinu lidí nezaujme, film, který já jako autor chápat můžu, protože vím myšlenku plus parta těch, kterým jsem motiv sdělila, ale zbytek lidí vůbec nemusí chápat o co šlo. Upozorní na to a vy si řekneta a jo! Nenatáčet to, tak taky nevím o co jde. A podobně je tomu i tak u fotky. Fotka má svá pravidla, ale i pravidla se mohou záměrně porušovat. Někdy dotka s velkým šumem (nebo jinou vadou), může být záměr. Má své kouzlo. Neříkám, že tomu tak je u všech :) Spíš u menšiny. Co se týká toho, že si nebereme profesionály... Každý profesionál (bohužel) má svůj konec. Pokud nebudeme dávat šanci mladým, např. u focení svatby, jak se naučí být lepší, když si to na vlastní kůži nevyzkouší? Můžeme mít nastudovaných tisíce příruček, ale žádná rada se nevyrovná vlastní zkušenosti. Z místa se dostaneme jedině malými krůčky jako je první nepodařený pokus fotografování svatby nebo založení FB stánky. Já sama jsem dosatala nabídku k focení svatby, ale jelikož jsem to ještě nedělala, zalekla jsem se a řekla jsem, že jim to nechci zkazit. Teď toho lituji, protože mně focení baví, chtěla bych se mu věnovat a odmítla jsem první příležitost nějaké větší a důležitější akce. Přitom šlo o focení pro známé. K popisování fotek kvůli autorským právům se vyjadřovat ani nedá. Ve většině případech je to děs, ale děs je taky to, že se může povedená fotka dostat do špatných rukou nebo si jí může někdo přivlastnit jako svojí a to by mně docela mrzelo, kdyby má fotka měla náhodou úspěch, ale bylo pod ní jiné jméno :) Děti, co mají všechno a neumí to využít nechme takové jaké jsou. Nám se jejich tvorba nelíbí, mi je podporovat nebudeme, to že ostatní nerozumějí umění atd. není vina těch, co sdílí svá "vele díla". Buď to bude pořád na špatné úrovni nebo se zlepší a nebo s tím přestanou. A zbytek lidí, co má talent ať čeká na svůj okamžik a prorve si vlastní cestu bez pomoci maminek a tatínků. O to větší pro ně bude mít fotografování hodnotu. Omlouvám se za rozepsání, doufám, že jsem byla k pochopení. Jinak jsem zatím viděla jen pár fotek autorky tohoto článku a musím říct, že zatím dobrý! :)

59 Olča Olča | 14. května 2014 v 15:03 | Reagovat

Oprava: moc pěkný :) Jakou máš fotografickou výbavu? Mohu-li se zeptat?

60 Písař Písař | Web | 14. května 2014 v 15:21 | Reagovat

Au. Mrzí mě podobné názory, které mi připomenou minulost, v níž jsem se snažil odpovídat nárokům druhých, samozvaných kritiků, kteří se považovali za znalce umění a kvality. Jelikož jsem neměl s čím porovnat, ani jsem se příliš necukal, jen jsem tím přišel o ducha ve své tvorbě. Protože někdo přece ví, co je správné, ale já to nejsem, protože má tvorba nelahodí někomu jiného, kdo zrovna je božím poslem na Zemi a nemyslí, VÍ. To, že tu žiju se svým přístupem je vlastně špatně a musím se řídit názorem lidí, jejichž názory mají větší cenu než moje. I když je nad slunce jasné, že přístupy nás obou jsou slučitelné se životem a hodnotu může určit leda bůh. Což i mnozí lidé rádi zkouší a když je takový člověk navíc populární (otázka je v čem. Samozřejmě že je populární tam, kde se sdílí podobné názory), nebo má vliv, je tak snadné, aby mu to přerostlo přes hlavu a něco mu v hlavě řeklo, že přece on je osvícený v názorech a ví, co má jak být. Připomíná mi to monoteismus a víra v jednoho boha, jednu pravdu. A za to nejede vlak. Mrzí mě takové názory, protože nepředpokládají ochotu naslouchat, pouze šířit vlastní geny. A osobně za umění považuju to, že člověk ukáže sám sebe, ať to svět posoudí jakkoliv. A když někdo ani nechce vidět umění v něčem, co pro druhého takové třeba je, dokonce význam jeho tvorby zesměšňuje, tvorba takového netolerantního člověka nemůže mít moc rozhled, protože vidí jen sebe a svou pravdu. Vážně mě to mrzí. Znám podobné lidi a vzpomínka na ně zabolí. Kdo je výš než ostatní, aby měl právo říkat, co je lepší, umělečtější, co má právo na existenci, která není směšná? Kdo si z nich uvědomí, že směšnost, umění je otázkou očí druhého. A oči lidí se naprosto různí. Proč by někdo z nich měl mít větší cenu? Nepotřebuju tu citovat ty, které zde haníte, jelikož oni nejlépe myslí za sebe a pochybuju, že někdo, kdo je odsuzuje, může s jistotou posoudit, jak vnímají, aby je citovat vůbec mohl. Tak jako v článku, kde automaticky předpokládáte, že jsou namyšlení, neznalí, dělají to jen pod tlakem módy apod. Uvědomte si, prosím, svou vlastní individualitu, a pak zkuste svět tak zjednodušovat, když si uvědomíte fakt, že každý jednotlivec je hluboký a individuální tak jako vy.
Kvalita je možná měřítko objektivní, ale se subjektivním podtextem a vnímáním objektibna. Protože to, co je kvalitní, posuzují jen a jen lidé. Ne žádný obecný princip, který říká, že tohle a tohle je lepší než tamto. To lidé se rozhodují, co je lepší. A samozřejmě, že to vychází z preferencí. Budiž, ostrost je povaha fotky, která objektivně napomáhá k vizuálnímu pochycení obsahu. Ale kdo říká, že co je ostré, je zároveň the best? To už je subjektivní prožívání objektivní vlastnosti fotky, ne žadný zákon. Lidé mají různé hodnot, když fotí. Také mám fotky rozmazané leckdy. Ale já se ani nesnažím o to, aby to bylo tip ťop rozeznatelné. Proč? Mé hodnoty mi říkají, ať to je spontánní, ať to vypadá jakkoliv. Jsem rád, když člověk musí zapojit trochu fantazie, není mu to  všechno naservírované a když prostě nevidí jen to, co by viděl i bez foťáku, jen v jiné barvě. Budiž, jistě to má také myšlenku. Ale nevidim důvod, proč by lidé s jinými hodnotami měli automaticky být neznalí ignoranti, co nemají ani tucha o tom, co je to správná fotografie. Umění a kvalit je tolik, kolik je lidí. A upřímně.. co je špatného na tom, že prostě se nechám vyfotit někým, kdo se tím neživí? Není v tom spíš trochu skrytý vztek z nedostatku finančního vlivu? Když to člověku tak vyhovuje. Pro něj je prostě krása jinde... ale podstatě zde opakuji pořád to samé. Otázka je, jestli tomu chcete porozumět. Pak jsou další slova zbytečná.

61 majas-serials majas-serials | Web | 14. května 2014 v 15:22 | Reagovat

Mám kamarádku, která si myslí, jaká skvělá není fotografka a kdo ví co všechno, přitom tomu vůbec nerozumí, má bohatý rodiče, takže jí můžou koupit a taky koupili všechno vybavení ale o focení nic neví, samozřejmě má svou stránky s fotkami a na všech má svoje jméno a photography... :D

62 Olča Olča | 14. května 2014 v 15:36 | Reagovat

[60]: Jsem ráda, že jste se takto vyjádřil. Já to myslela podobně jen se neumím tak dobře vyjádřit :)

63 Dominique55 Dominique55 | E-mail | Web | 14. května 2014 v 16:51 | Reagovat

[55]:Vždyť máš ten článek na hlavní stránce:D

[54]: "Nech poslední verš a zbytek škrtni." a on odepíše "Ne, děkuji." To je přeci jeho vlastní tvorba tak proč by měl poslouchat někoho cizího? jemu se to prostě líbí tak, jak to napsal a ne jinak. Diktovat někomu cizímu a strkat mu nos do jeho věcí co a jak má či nemá udělat, to je podle mě vrchol drzosti, neomalenosti a absolutního nerespektování a neúcty vůči němu a jeho originální tvorbě...Navíc to ani v žádném případě není konstruktivní kritika. Ta vypadá opravdu jinak...Přičemž Ne, děkuji je na takovou hloupou poznámku k něčímu dílu ještě moc  zdrženlivé...Taky se nějakému profesionálovi třebas můžou zdát Olčiny fotky přímo děsné a stejně si je sem dá, protože jí se prostě líbí. I když teda, profesionálové umí oceňovat i ty největší břídily ve focení a né je na ně jen tak zbytečně plivat, protože nějak se začít přeci musí...Většinou něco haní ten kdo o tom nemá ani páru a dělá to samé a ten, který je v tom profík dokáže vidět pozitivum i na "nejhorší" fotce...

64 Michelle Michelle | Web | 14. května 2014 v 17:18 | Reagovat

[58]: S tvým názorem se vcelku ztotožňuju :) je to napsané jednostranně, protože kdybych měla obsáhnout všechny typy fotících lidí, všechny možnosti jejich výsledků a prostě všechno kolem a kolem, aby všem bylo jasné, jak to přesně myslím a jaký mám doopravdy názor, byl by to seriál a ne jeden článek :)

[60]: článek není celý názor. o umění si myslím, že je důležité, když má vliv na toho, kdo se dívá nebo čte. má vyvolat pocity, emoce, debatu, je jedno, jestli pozitivní nebo negativní, tam, kde je to 50 na 50 je to si myslím akorát. nešlo mi o to tady popsat všechny, co se snaží něco naučit, spíš o ty, co si myslí, že dobrý foťák za ně odvede všechnu práci. abychom mohli využít všechno porušování pravidel, musíme ta pravidla znát, abychom je porušovali vědomě, protože výsledek, který se bude líbit nám a bude mít nějaký druhý rozměr, musí mít záměr. opravdu jsem nechtěla zabředávat do umělecké fotky, protože to jsou vody, kde si jsem hodně nejistá a kde je všechno velmi, velmi subjektivní a většinou hodnotu těch děl (fotek, obrazů, básní) začnou ostatní doceňovat až s odstupem času. měla by to být díla, která jsou myšlenkově obsáhlá a sdělují něco víc, klidně i to, co současná populace není schopná - nebo ochotná - vstřebat.
a nechat se vyfotit někým, kdo se tím neživí? na tom není nic :) něco je až na tom, když se nechám vyfotit někde jenom proto, že je to levné a jsem potom překvapený, že ty fotky neodpovídají mým představám.
Jak říkám, obsáhnout celý obor fotografie a můj názor by nestačilo na jeden článek, ale tak deset, nevyvozovala bych z tohoto článku proto žádné velké závěry :)
umělecky založených lidí, co mají cit si vážím, ať už jsou pokročilí, nebo mladí a začínají, ať se tím živí, nebo si to nechávají pro sebe. celé někdejší rozhořčení se týkalo pozérů, kam blogery málokdy můžu a chci počítat :)

65 Bonnie Galactic Bonnie Galactic | E-mail | Web | 14. května 2014 v 17:42 | Reagovat

Ok, ok. No děkuju:)

Asi si to nenapsala nejlíp, proto to nebylo pochopeno, jak si chtěla, aby bylo a proto se stává, že je dost negativních ohlasů, zvlášť když se podaří, že se článek dostane na hlavní stránku blogu (což mě se stalo už asi 4x :D sama pokaždý čumim, měla bych zase něco napsat :) )

Máš taky pěkný fotky a jsem ráda, že se i tobě moje líbí, přesto já jsem ten typ, co by si za to nikdy nenechal platit (maximálně cestu a třeba to, že pak sedím pár hodin u pc a retušuji, ale to jen výjmečně, třeba od lidí, který vyloženě fotit nechci, tak abych měla aspoň nějakou radost, když se na ně pak musím hodiny dívat v PC :D) a to jsem byla na asi 4 fotoworkshopech a řekla bych, že o technice vím víc než dost, stejně nesnáším, když někdo začne babrat, že mám blbé světlo, nebo to neni ve "zlatým řezu". 90% Těhle brblalů má bohužel horší fotky než já a nechtěj si to přiznat (hlavně že maj dobrý světlo a je to ve zlatým řezu) a 99% těhle brblalů ani doopravdy netuší co zlatej řez je a proč to vlastně tak dobře funguje.

66 Michelle Michelle | Web | 14. května 2014 v 17:52 | Reagovat

[63]: to joooo, ale na předchozích z titulky jsem ještě takovou debatu neměla :D máš pravdu v tom, že kdo chce, dokáže najít to pozitivní, nebo se o to aspoň pokusí. a i kritika se dá napsat mírně, já mám konstruktivní ráda. ale vážně beru jenom ty, jejichž práce mi přijde dobrá. asi nebudu poslouchat někoho, kdo dělá fotky co se mi nelíbí, žeano :D
a byli profesionálové, kteří mi v začátcích sem tam poradili. neřekli přesně postup, ale co je potřeba zlepšit. a protože byli milí a přátelští, snažím se chovat stejně, i když nejsem profesionál a ani se mu neblížím.
a prostě tak. kdo chce, snaží se. takovým lidem je třeba fandit a podporovat je :)

67 Michelle Michelle | Web | 14. května 2014 v 17:57 | Reagovat

[59]: zapomněla jsem odpovědět :) mám amatérskou zrcadlovku s pevnou "padesátkou", ale tou levnější variantou. focením lidí, co chtělí, ale já moc ne, si vydělávám postupně na lepší výbavu.

68 queen6 queen6 | E-mail | Web | 14. května 2014 v 18:03 | Reagovat

Velmi zajímavý článek. Sám jsem amatérský "fotograf" a focení mě opravdu baví, ale nepovažuji se však za nějakého velkého umělce a ani bych nechtěl být profesionálem. Tuto činnost provozuji už nějakých šest nebo sedm let a za tu dobu jsem ušel nějaký ten kus cesty i kvalita mých fotografií se postupně o dost zlepšila a je v rámci možností uspokojivá. Zrcadlovku nevlastním a můj stroj je už dosti starý, ale je to takový ten lepší digitál od Canonu, takže žádný kompakt nebo nedej bože mobil.
Osobně také nemohu vystát ty „cvakálisty“, co cvakají bezhlavě bez jakéhokoliv smyslu a kompozice a jejich "výtvory" jsou přesvětlené, rozmazané apod. jako by je někdo vyfotil kalkulačkou a hrají si na strašlivé umělce. Těmto vadám na "kráse" já osobně trefně přezdívám fotografické zločiny a sám se jich snažím dopouštět co možná nejméně, popřípadě vůbec.
Na druhou stranu mi, ale vadí a někdy se i přímo hnusí ty viditelně přespříliš ve Photoshopu upravené a "vyumělkované" fotografie profesionálních fotografů. Přijde mi, že se zvyšujícím se množstvím úprav fotografie ztrácí ducha a nemá se skutečností mnoho a mnohdy také nic společného. Dobrý fotograf se podle mě pozná tak, že dokáže udělat dobrou fotografii i bez všech těchto "vymožeností" a lhostejno čím.
U mě se jako u amatéra úpravy fotek omezují jen na základní věci, jako jsou úpravy světlosti a kontrastu. Jako fotografické objekty si vybírám květiny, hmyz a západy, popřípadě východy slunce. Také fotím na různých rodinných akcích a podobně. Povětšinou mě lidé chválí a říkají, že mám na focení oko a moje fotografie jsou pěkné. Zásadně si ale své výtvory nedávám na internet, jelikož jsem poměrně hrdý autor a pomyšlení, že svojí fotografii najdu za pár dní a možná ještě dříve v galerii na Googlu a bude si jí moci každý stáhnout, mě naplňuje děsem.

69 Odd Lady Odd Lady | Web | 14. května 2014 v 18:25 | Reagovat

Mně se celá fotografická mánie nějakým způsobem naštěstí vyhýbá. Nikdy jsem netoužila po tom být fotografkou ani modelkou, nikdy se mi fotky nelíbily a nevyhledávala jsem je. (Ale tato fotka k článku je vážně krásná.) Tím pádem se ani nesetkávám s experty majících zkušenosti s focením v podobě držení foťáku v ruce. Chápu ale rozčarování všech těch, kteří na to chtě nechtě naráží a skutečně se o tenhle obor zajímají. A soucítím s nimi, protože s takovými rádoby odborníky (nejen přes focení) se setkáváme v mnoha kruzích všichni. Zdá se mi, že je jich čím dál více a více.

70 Karol Dee Karol Dee | Web | 14. května 2014 v 18:58 | Reagovat

Pár lidí se mě ptalo, proč nejdu studovat fotografii. Jedním z hlavních důvodů je nepřeberné množsví lidí, které jsi právě popsala a kteří dělají s fotografování něco, co se rozhodně nedá nazvat uměním. Jenže toho si všimnou jen ti, kteří do toho trochu vidí. Zbytek, potenciální zákazníci opravdových fotografů, to neřeší a pokud to jde levněji, tak přece nebudou chodit za profesionálním fotografem.

Pokud jde o mě, nechci se s takovými problémy potýkat celý život a proto si zvolím jinou profesi. Navíc mám soudnost - nejsem kdovíjaký talent a zdaleka tomu nevěnuji tolik, kolik bych měla, abych se zlepšila. A to poslední, čeho bych se odvážila, je založit si fb photography stránku :D

71 RealistOnTheRainbow RealistOnTheRainbow | Web | 14. května 2014 v 19:08 | Reagovat

Některé fb photography stránky jsou opravdu povedené,takže bych to úplně nezatracovala. Ale je pravda, ze hodně lidi,co vlastni zrcadlovku se pokládá za fotografy.

72 Hermione Hermione | Web | 14. května 2014 v 20:24 | Reagovat

A já jsem si myslela, že ty photography stránky jsou jenom mezi mými přátely-bohužel ne... Taky jsem si myslela, že bych si mohla založit photography stránku, jenže jsem ten nápad rychle zahnala, protože na facebooku už jsou některé doopravdy trapné. Dokonce jsem narazila na holku, co tam přidávala fotky z mobilu. Já ale plánuju, že se naučím pořádně fotit a když už jsem to několikrát zkoušela, prostě jsem viděla, že je něco špatně, není to to pravé ořechové.
Doufám, že ta photography mánie časem pomine a zase tu budou jenom ty fotky u kterých si řeknu: "Tak ta je úžasná!" jako je ta ve tvém článku. :)

73 Lawiane Lawiane | Web | 14. května 2014 v 23:36 | Reagovat

Super článek! A děkuji za odkaz na ten můj. :D Zajímalo by mě, kam se ten boom focení dostane za pár let. V těch fotoskupinách se vyskytuji docela často a některé příspěvky bývají vážně bolestné a ještě bolestnější jsou poptávky na tfp komerční focení. Ach jo...

74 štěpánka štěpánka | E-mail | 15. května 2014 v 0:40 | Reagovat

Ahoj , super článek fakt mě zaujal..už odmala jsem měla ráda focení a taky i já jsem byla vždycky strašně fotogenická ..a proto když už mě přicházeli ta mé léta kdy jsem se rozhodovala na střední tak jsem tak koukala a narazila jsem na školu kde je obor Fotograf ..tak jsem si řekla že to teda zkusím..hele musím říct..že od tý doby nesnáším lidi co si koupí zrcadlovku a myslí si jací to jsou velcí fotografové a to už jenom z jednoho prostého principu ..Nám do hlavy na škole cpou pořád historii fotografie a takové ty věci a pořádně do detailu stavbu zrcadlok a hlavně fotografie..a úplně mě dostává jak si někdo koupí zrcadlovku a fotí se u zrcadla a nebo něco vyfotí..a vyfotí to ještě k tomu na automat a říkáá si jooo jsem opravdu fotograf..noo tak to mě zabíjí..takovému člověku bych tu zrcadlovku vzala..na co ti je když sní neumíš..? copak se může člověk chlubit fotografii vyfocenou na automat.?? to asi těžko když si to ta zrcadlovka všechno nastaví sama..pro mě je fotograf ten kdo si všechno nastaví sám a umí si vyhrát se světlem a umí to té fotografie vložit svoje srdce a prostě dáá tomu všechno.!! a néé zmáčknu a jdu.!! o tom to není .!! Prostě tyhle lidi nesnáším a umlátila bych je.!! popravdě ..učím se fotografem ale ani mě nenapadne si říkat fotograf..protože do toho mám daleko :) a jinak nádhernej článek .!! :)

75 Amia Amia | E-mail | Web | 15. května 2014 v 10:01 | Reagovat

Díky za odpověď, přečteno, v poho, tak jsem reagovala předrážděně :-)

Ale není nutné dávat odpověď ke mně, umím kontrolovat jestli mi někdo neodepsal, zvlášť když tu mám uveden mail a zaškrtnuté políčko ,,odesílat reakce"

76 Dominique55 Dominique55 | E-mail | Web | 15. května 2014 v 11:22 | Reagovat

V článku na takové ty fotografické břídily z tvého úhlu pohledu nadáváš a teď v komentářích se těch lidi zastáváš jen aby tě tady lidi náhodou neukamenovali, tak by sis asi mela jednou provždy pořádně rozmyslet co chceš a za kterou stranu vůbec kopeš...

77 Michelle Michelle | Web | 15. května 2014 v 12:08 | Reagovat

[75]: odpovídám na blogy když chci mít jistotu, že si to ten člověk přečte, vidím mail, ale jestli máš zaškrtnuté reakce nepoznám, teď už to vím :)

78 Michelle Michelle | Web | 15. května 2014 v 12:16 | Reagovat

[76]: promiň, nenadávám a už vůbec ne na všechny. na konci je jasně napsané že těm, co mají opravdový zájem fandím.  nevím, jak moc se pohybuješ mezi lidma se zájem o focení, ale rozhořčení bylo myšleno na pozéry a na situaci v tfp skupině... mám docela jasno v tom, co si myslím, ale už jsem někde psala - obsáhnout to všechno, dopodrobna, aby to všichni věděli celé, by se do jednoho článku nevlezlo. hawk, už s celým vysvětlováním končím. kdo si bude dál myslet, že jenom nadávám a kritizuju, tak budiž. štvou mě ale ti, pro které je focení obyčejné cvakání. já totiž fotky promýšlím a snažím se jim dát víc než jen dobrou technickou kvalitu a drahou výbavu a neberu to na lehkou váhu a přijde mi líto, že je spousta lidí, co si myslí, jak píše štěpánka, že stačí zmáčknout spoušť a případně udělat nějakých pár tahů retušovacím štětcem nebo v křivkách ve photoshopu... :)

79 Dominique55 Dominique55 | E-mail | Web | 15. května 2014 v 13:25 | Reagovat

[78]:Nikde jsem nepsala, že nadáváš na všechny, řekla jsem přímou skupinu. Když to nešlo obsáhnout do jednoho celého článku, tak proč sis nedala tu práci abys to napsala například na díly?Poukazuješ na ty, kteří něco dělají(fotografují) ale nedají do toho vše, berou to na lehkou váhu a pak to ještě zveřejňují a považují to za dobrou práci a potom ty napíšeš článek jen z půli o tom co si o tomto tématu myslíš...Psaní je stejně tak umělecká činnost jako focení. Piješ víno, ale kážeš vodu. A jinak, utéct by podle měl z Česka každý  kdo se chce vůbec něčím a to čímkoli živit, ale to není o tom kolik lidí a jak tu práci lidi dělají, ale o stavu naší politiky...

80 Monča Monča | 15. května 2014 v 13:43 | Reagovat

Vidím to tak, že jsi sama taková byla a teď to nedovolíš jiným...Ty můžeš, ale ostatní ne. Ale, každý si na věci musí přijít sám a každý si na to má jinou časovou dobu. Podle mě si myslíš, že ty si v tom lepší něž někdo. Nikdo po tobě nechce prozrazovat tvé Know-how, ale z tvého článku to zní tak, že by sis moc přála aby jo. S tím se pojí i závist nad tím, že o tvé "krásné" fotky nemá nikdo až takový zájem, jako třebas o ty "hnusné"...Tím pádem cítíš vůči sobě samé z tohoto hlediska určitou nespravedlnost a vůči ním zahořklost a zášť. Plus je tady samozřejmě vždy pro ty, kteří dělají věci více pro zábavu a ne jen pro prachy...Ti kteří to třebas někam chtějí dotáhnout jak píšeš ke konci, jsou právě ti, namyšlení patalové o kterých ty mluvíš...Učený z nebe ještě nikdy nespadl. Toť můj názor, jinak po  stylistické stránce to máš napsané hezky.

81 Michelle Michelle | Web | 15. května 2014 v 14:26 | Reagovat

[79]: proto sem dávám víc fotek, než článků :) nejsem dobrá v objasňování mých myšlenek, rozepíšu se a napíšu to buď úplně zle, nebo jen část, jednu stranu. je to trochu afektovaně napsané asi, psala jsem o tom, nad čím jsem zrovna uvažovala. rozvedla jsem to. kdybych tušila, že to bude číst tolik lidí, co můj blog neznají, tak ano, napsala bych to jinak. udělala bych si koncept a rozpracovala to. teď už je na to ale pozdě :)

[80]: byla jsem podobná, to ano. ale stránku jsem si založila až po hodně letech za foťákem... až jsem se tomu vědomě začala věnovat víc. až jsem chtěla umět víc. v porovnání s dneškem jsem byla neschopná, ale nemyslím si, že jsem byla pozér jako ti, o kterých jsem psala. a nepovažovala jsem se za fotografku ani dřív, ani dnes. a ne že jim to nedovolím, jen se nad tím občas pozastavuju. je to jejich boj. tohle byl tok myšlenek, ne že bych ty lidi neměla ráda, že by mi to zrovna vadilo nebo tak...
a tvůj názor na to, co si myslím, respektuju, ale není správný :) zmínka o know-how byla psaná s nadsázkou, moje "krásné" fotky, jak píšeš, potřebují ještě hodně času a práce, znám hromady fotografů, od kterých mě dělí propast, ale ano, jsou tací, kteří jsou ještě na větším začátku než já, nebo nejsou, ale myslí si, že by se mohli něco naučit i díky mně, tak jim moc ráda poradím nebo pomůžu, s čím můžu. spíš jsem myslela narážku na to, že to nebudu psát na blog. nepíšu o tom, jak mi ten a ten psal, jestli bych dala vědět na nějaké focení, že by byl rád u toho a viděl jak pracuju.
nespravedlnost vůči sobě necítím, nemám důvod. málokdy fotím pro peníze místo pro zábavu, i když je mým snem to za spoustu let propojit. mrzí mě, že mě soudíš po přečtení jednoho článku. a pokud se ti zdá po stylistické stránce fajn, tak děkuju, nepřemýšlela jsem nad ní :)

82 Monča Monča | 15. května 2014 v 15:22 | Reagovat

[81]: "V porovnání s dneškem jsem byla neschopná, ale nemyslím si, že jsem byla pozér jako ti, o kterých jsem psala. a nepovažovala jsem se za fotografku ani dřív, ani dnes." A co znamená tahle tvoje věta z článku: "Taky jsem byla jednou z nich. Dneska už vím, že jsem byla namyšlený pozér, myslela jsem si, jak mi jde něco, o čem jsem neměla ani páru" ???

Soudím jen tenhle článek a můj pocit z něj a jestliže jsi ten článek psala ty, tak se můj pocit samozřejmě musí úzce stahovat i k tvé osobě...

83 Dominique55 Dominique55 | E-mail | Web | 15. května 2014 v 15:34 | Reagovat

[81]:Tak teď to zase zní jako kdybys nepsala sama pro sebe a pro to, že tě to baví, ale jen kvůli ostatním...To co nás baví, nám většinou i jde.

84 Michelle Michelle | Web | 15. května 2014 v 15:56 | Reagovat

[82]: tak jsem asi byla pozér a jsem jím pořád... :) a slibuju, že si ten článek znova přečtu, ať si tak hloupě neprotiřečím, za což se omlouvám :)

[83]: to si nemyslím :) fotím pro sebe a pro ty, kteří se chtějí dívat. píšu deníčkoidně a všechny články spolu tak nějak souvisí. nebudu se už omlouvat za to, jak to tady vyznělo, každý to pochopí tak, jak to pochopit chce a vysvětlování nijak nepomůže. evidentně.

85 Amia Amia | E-mail | Web | 15. května 2014 v 16:51 | Reagovat

[77]:  To je fakt :-)
Ještě k článku, on i foťák vážně umí dělat divy. Fotila jsem si s digitálem ráda a řekla bych že i dobře (řekněme, mírně lepší amatér ;) ). Pak se mi ale rozbil a na reklamacích mi dali jiný, vyrobený speciálně proto, aby se rozbít nedal.
Nic jiného ale neumí, fotí vážně hrozně (což u je co říct, když to poznám i já jakožto ten amatér) a úplně mě s ním to focení přestalo bavit.
Je samozřejmě důležité umět fotit, ale i ten přístroj je důležitý

86 Amia Amia | E-mail | Web | 15. května 2014 v 16:56 | Reagovat

Ps: Co je to to TFP? :D
Prolétla jsem si tvoje zdejší odpovědi, ale nikde jsem si vysvětlení nevšimla. Kdyžtak mě jen odkaž na onu reakci, ale všechny jsem je nečetla. Přeci jen, je jich 84 :-)

87 Michelle Michelle | Web | 15. května 2014 v 17:13 | Reagovat

[85]: tak jasně, foťák je taky důležitý, přece jenom je to prostředek :) záleží na čipu (teda u digitálů, jinak na filmu), na tom jak se umí přizpůsobit podmínkám a tak, to že toho foťk už moc nezvládne je u zrcadlovek, žejo, tam automat dělá děsivé fotky v porovnání s tím, když to někdo správně nastaví :)
pak je fakt to, že ten, co umí udělat dobrou fotku zrcadlovkou za 15 tis., s ní opravdu musí umět a musí mít cit, není to tak jednoduché jak s dražšíma foťákama a i fotka z foťáku za 100 může být "zprasená". to k názoru některých, kdo si myslí, že fotku dělá foťák. ne tak úplně :)
a tfp je "time for photos nebo prints". původně to byla dohoda mezi fotografem a modelkou, kteří si oba rozšiřovali portfolio. ani jeden za to neměl peníze a nemohl to používat komerčně, ale modelka to mohla hodit do booku a fotograf se tím prezentoval. teď se to ale hrozně zneužívá (především u nás), jak říkám, byly poptávky i na komerční nafocení kolekce formou tfp, což si myslím, že je mimo mísu a že by si to ta dotyčná opravdu měla zaplatit, nebo si to nafotit sama... :) (nevím jestli jsem to psala :D :) )

88 Janča Janča | E-mail | Web | 18. listopadu 2014 v 21:42 | Reagovat

Páni, to je komentářů. :O
Více méně s tím souhlasím. "Fotografové" na facebooku už mě taky začínají štvát, ale mně, jako amatérovi se líbí dost fotek i od těchto "fotografů". Třeba kamarádka asi není až tak dobrá (ale je jedna z těch lepších facebookových), nafotila mě s přítelem a fotky se mi opravdu líbí. Jen jsem doufala, že ona nám řekne, jak se máme postavit, naklonit, pohybovat/nepohybovat, ale museli jsme si to vymýšlet sami, s čímž jsme nepočítali a fotky tak nebyly originální.

89 Láďa Láďa | E-mail | 2. června 2016 v 16:34 | Reagovat

Svatá pravda. A nejlíp k tomu ještě nacpat vodoznak přes půl fotky, ať je co nejvíc vidět. Sám fotím jenom telefonem a svoje fotky hodím maximálně na instagram.

Jinak pro inspiraci, třeba stránka 500px.com mě hodně zaujala co se amatérských fotografů týče.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama